Bij mobiliteitsplannen of ruimer een mobiliteitsaanpak gaat heel wat aandacht naar infrastructuur en verkeersmaatregelen. Er moeten voldoende parkings en fietsenstallingen zijn, de impact op de wegcapaciteit wordt berekend,… Verder moet het verkeer vlot en liefst ook veilig verlopen, de doorstroming moet gegarandeerd worden enz. 

Infrastructuur en verkeersmaatregelen zijn echter onvoldoende om een succesvolle aanpak te garanderen. De resultaten van de mobiliteitsaanpak staan of vallen immers met het gedrag van de eindgebruiker. Hoe kan je inwoners, bezoekers of werknemers ertoe aanzetten om zich op een andere manier te gaan verplaatsen? Mobiliteitsmanagement biedt een antwoord op deze cruciale vraag en vormt een onmisbaar element in de mobiliteitsaanpak voor elke bestemming of omgeving. Duurzame mobiliteit betekent in de eerste plaats je verplaatsingsgedrag aanpassen. 

De Verenigde Naties brachten een brochure uit met heel wat goede voorbeelden op diverse terreinen (steden, scholen, bedrijven, evenementen…). De mobiliteitsaanpak van Scelta Mobility voor de concerten van U2 en van Colplay in het Koning Boudewijnstadion in Brussel wordt vermeld als een van de best practices in de categorie “major events”. U kunt de brochure hier downloaden.

Heeft u vragen over mobiliteitsmanagement? Of wil u weten hoe we mobiliteitsmanagement kunnen integreren in de mobiliteitsaanpak voor uw bedrijf, gemeente of evenement? Neem vrijblijvend contact met ons op!

 
 
 
 

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.