Momenteel heeft een bedrijf al de mogelijkheid om een mobiliteitsbudget in te voeren (in een aantal bedrijven gebeurt dit onder de vorm van een cafetariaplan). Maar de (para)fiscale complexiteit maakt dat dit voor een bedrijf heel wat administratieve rompslomp met zich meebrengt. Het gevolg is dat het nog maar in beperkte mate wordt toegepast.

Een nieuwe regelgeving rond mobiliteitsbudget is dus zeker welkom! Maar men moet wel het doel voor ogen houden, nl. het creëren van meer duurzame verplaatsingen en dus minder autoverplaatsingen. Om dat te bereiken is het principe van “cash for car” onvoldoende. Niets garandeert in dat geval dat de bedrijfswagen niet omgeruild wordt voor een eigen wagen. Om echt het verplaatsingsgedrag van werknemers te beïnvloeden zal zowel de overheid als de werkgever een inspanning moeten doen:

  • De overheid: zij kan een duurzamer gebruik van het mobiliteitsbudget fiscaal belonen (bvb. hoe groter het aandeel van fiets en openbaar vervoer in het mobiliteitsbudget, hoe minder het belast wordt).
  • De werkgever: hij kan de nodige incentives en randvoorwaarden voorzien om het gebruik van duurzame modi te belonen (bvb. betaling van een fietsvergoeding, het belonen van gebruik van duurzame alternatieven)

Bovendien zijn er allerhande tools op de markt die het gebruik van een mobiliteitsbudget kunnen vergemakkelijken. Het moet uiteindelijk de bedoeling zijn om de toegang tot alle vervoerswijzen (fiets, openbaar vervoer, deelauto, deelfiets, taxi, …) zo vlot mogelijk te laten verlopen. “Mobility as a service” biedt hier mogelijkheden.

U kan het volledige interview hier lezen (bron: http://www.hrsquare.be/nl/

Contacteer Scelta Mobility om u wegwijs te maken in de mogelijkheden van een mobiliteitsbudget en voor het uitwerken van een mobiliteitsbeleid binnen uw bedrijf.

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.