Leesduur: 4 minuten
08 december 2016
De Luminus Arena, vroeger beter bekend als Cristal Arena of het Fenixstadion, is de thuisbasis van voetbalclub KRC Genk. Het is met bijna 25.000 plaatsen het op drie na grootste stadion van België. KRC Genk trekt, als belangrijkste voetbalclub van Limburg en omstreken, gemiddeld zo’n 19.000 bezoekers aan voor een thuismatch. Dit grote aantal bezoekers zorgt ook voor enorme verkeerspieken rondom het stadion bij het begin en het einde van de match. Samen met de ambitieuze toekomstplannen van KRC Genk om hun stadion tegen 2020 CO2-neutraal te maken, was dit de aanleiding om Scelta Mobility te contacteren voor een mobiliteitsaudit.
Zo trokken we op een mooie vrijdagavond in mei naar de wedstrijd KRC Genk – Zulte-Waregem om de situatie van dichtbij te bekijken. Voor de Genk-supporters werd het een prachtige avond – de wedstrijd eindigde op 2-0 in hun voordeel. Wij waren er echter niet om de match mee te pikken, maar om het verkeer, de fietsers- en de voetgangersstromen te observeren en te analyseren. We brachten een aantal knelpunten in kaart, maar merkten ook dat er al heel wat maatregelen genomen worden die een positief effect hebben op de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid.
De gegevens die verzameld werden tijdens het terreinbezoek vormden, samen met heel wat gegevens die we van KRC Genk ontvingen en een overleg met de lokale politie, de basis voor onze mobiliteitsanalyse. Die resulteerde in een eindrapport dat aan de club voorgesteld werd. We stelden vast dat de wegcapaciteit van de invalswegen naar de parkings al efficiënt benut wordt door het gebruik van een tidal flow. Bij instroom worden de twee rijstroken in de richting van de parking gebruikt en bij uitstroom worden dezelfde rijstroken in de omgekeerde richting gebruikt. Deze en een aantal andere ingrepen zorgen ervoor dat weinig winst te boeken valt met extra verkeersmaatregelen.
De oplossing voor de verkeersproblemen moest elders gezocht worden. We stelden daarom een pakket van maatregelen samen die moeten zorgen voor een vlottere bereikbaarheid en meer verkeersveiligheid voor en na de matchen. De voornaamste actiepunten zijn een modal shift en peak shaving.
Een verschuiving in het verplaatsingsgedrag van auto naar fiets en openbaar vervoer, zou niet alleen voor meer duurzame verplaatsingen zorgen, het zou ook zorgen voor een betere spreiding van de verkeersvraag en zo de verkeerssituatie rond het stadion verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen.
Ook een betere spreiding van aankomst en vertrek zou voor een vlottere in- en uitstroom van supporters kunnen zorgen. Het merendeel van de supporters komt aan en vertrekt op hetzelfde moment. Meer spreiding bij aankomst en vertrek zou helpen de files en overlast te verminderen.
De resultaten van de analyse werden gekoppeld aan een reeks kant-en-klare maatregelen waarmee KRC Genk meteen aan de slag kan. Zo kan de club werk maken van een vlottere bereikbaarheid van het stadion, minder overlast voor de buurtbewoners en tegelijk een belangrijke stap zetten om het eerste CO2-neutrale stadion van België te worden.
Wenst u meer informatie over onze mobiliteitsoplossingen voor voetbalstadiums en andere sportcomplexen? Aarzel dan niet om Scelta Mobility vrijblijvend te contacteren via bart@sceltamobility.be. We lichten graag onze mobiliteitsaanpak toe en staan klaar met begeleiding en advies.
We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.