De fiets wint aan terrein

Fietsen zit in de lift. Het aantal fietsverplaatsingen stijgt jaar na jaar. Niet alleen in Vlaanderen en Brussel, ook in Nederland groeit het aantal fietsers nog steeds. Nieuwe fietsinfrastructuur, het gemak van snelle e-bikes en de alsmaar groeiende files zorgen ervoor dat we met z’n allen steeds vaker de fiets nemen. 

Ook in onze vrije tijd gebruiken we graag de fiets. Dat de fiets populair is voor een gezapig toertochtje langs de knooppunten of om te racen in het spoor van Greg Van Avermaet of Eddy Merckx, is geen geheim.

Ook heel wat verplaatsingen naar evenementen of andere recreatieve locaties kunnen met de fiets afgelegd worden. Uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG) blijkt dat we, voor verplaatsingen naar locaties voor ‘ontspanning, sport en cultuur’, in 1 op de 6 gevallen voor de fiets kiezen. Het aandeel van de fiets ligt bij dit soort verplaatsingen dan ook hoger dan gemiddeld. Voor alle verplaatsingen samen, nemen we slechts 1 op 8 keer de fiets. De verklaring ligt bij het motief. De verplaatsing maakt dan deel uit van de recreatie. En er is nog een aanzienlijk groeipotentieel: meer dan de helft van onze recreatieve verplaatsingen gebeuren binnen een afstand van 5 kilometer of minder.

 
 

Steeds meer festivalgangers op de fiets

Het verplaatsingsmotief ‘ontspanning, sport en cultuur’, zoals het OVG het noemt, omvat een brede waaier aan verplaatsingen. Het gaat zowel over een dagje aan zee, een avondtraining bij de lokale voetbalclub, als een concert in de stad. Ook het aandeel fietsers zal binnen deze groep verplaatsingen nog sterke verschillen tonen. Een stadsevenement voor een overwegend lokaal publiek zal een groter aandeel fietsers hebben dan een afgelegen pretpark of een megaconcert waarvoor bezoekers van heinde en ver komen.

Voor verplaatsingen naar muziekfestivals en grote evenementen leggen bezoekers vaak grote afstanden af, waardoor de fiets voor velen een uitgesloten vervoermiddel is. En toch zien we net daar een opmerkelijke stijging: festivalbezoekers nemen steeds meer de fiets om hun favoriete bands aan het werk te zien. 

Voor de festivals TW Classic, Rock Werchter en Graspop Metal Meeting merken we sinds enkele jaren een sterke stijging in het fietsgebruik. Voor TW Classic en Graspop Metal Meeting is de evolutie het meest spectaculair: het aantal fietsers is er met meer dan 140% gestegen sinds 2014. Ook tijdens Rock Werchter zien we de fietsenstalling elk jaar voller worden. Deze modal shift naar meer fietsers levert niet alleen ecologische winst op, maar zorgt bovendien voor minder files op de weg door een betere spreiding van de vervoersvraag.

De uitzonderlijke omstandigheden in 2016 met een overvloed aan regen en ondergelopen parkings op enkele festivals hebben deze stijging zeker in de hand gewerkt. Een tweede constante bij de betrokken festivals zijn de inspanningen van de organisatoren om de bereikbaarheid van hun festival te verbeteren voor fietsers. Bewaakte fietsenstallingen, incentives, fietskaarten, een fietsenmaker ter plaatse, het zijn maar enkele voorbeelden van maatregelen waarmee organisatoren hun fietsende bezoekers in de watten leggen.

 
 

Hoe zorg je voor meer fietsers?

Meer fietsers en minder auto’s? Hieronder geven we alvast 7 tips om de overstap makkelijker te maken.

1. Zorg voor een fietsenstalling. Voorwaarde nummer één om fietsers aan te trekken. Niemand laat graag zijn fiets tegen een haag of huis achter.

2. Bied kwantiteit én kwaliteit. Voldoende én goede fietsenstallingen zijn een must als je fietsers een goede service wilt aanbieden. Hoe ziet zo’n goede fietsenstalling er dan uit? Het is belangrijk dat de fiets stevig vastgemaakt kan worden. In Gent en Antwerpen vind je enkele mooie voorbeelden van kwalitatieve tijdelijke fietsenstallingen.

 
 

3. Geef fietsers een plaatsje aan de ingang. Enkel een fietsenstalling vlakbij de ingang zal daadwerkelijk gebruikt worden. Opvallende bewegwijzering helpt bovendien de fietsers om de stalling te vinden. Een fietsenstalling bij de ingang is bovendien een sterk signaal voor alle bezoekers. U zet ze aan het denken over hun verplaatsingsgedrag.

 
 

4. Organiseer een bewaakte fietsenstalling. Een simpel “vestiairesysteem” waarbij je enkel een fiets kan afhalen op vertoon van het bijpassende nummer, is voldoende om ervoor te zorgen dat iedereen met zijn eigen fiets naar huis gaat. Bovendien geef je zo bezoekers met een duurdere fiets (bijvoorbeeld een e-bike) geen excuus meer om de fiets thuis te laten.

 
 

5. Informeer je bezoekers over aangename en veilige fietsroutes. Een fietsroutekaart of een simpele verwijzing naar de dichtstbijzijnde fietsknooppunten, fietssnelwegen, … in combinatie met een overzicht van de fietsafstanden naar de dichtstbijzijnde herkomstgebieden maken het bezoekers gemakkelijk om met de fiets te komen.

6. Zorg voor een extraatje. Een gadget, drankbon of korting op het toegangsticket voor elke fietser stimuleert bezoekers met de fiets te komen én hun fiets in de stalling te plaatsen. En bovendien leuk om te communiceren. Graspop Metal Meeting geeft sinds 2015 een gratis GMM-gadget aan elke fietser, en dat zie je aan de cijfers! Ook een fietsenmaker ter plaatse, lockers om fietsspullen op te bergen, een fietspomp of herstelmateriaal om kleine herstellingen ter plaatse uit te voeren zijn eenvoudige maatregelen die gewaardeerd worden door je fietsende bezoekers. Op de foto zie je hoe de lokale fietsenhandelaar tijdens Rock Werchter de fietsende festivalgangers uit de nood helpt.

 
 

7. Kortom: schenk fietsers een prominente plaats. Niet alleen op het terrein, maar ook op je website, app en ticket. Zo zien ook de andere bezoekers dat fietsers welkom zijn. En komen ze volgend jaar zelf met de fiets!

 
 

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.