Evenementen en toeristische attracties veroorzaken vaak overlast voor omwonenden en het overige verkeer. Files naar de parkings of op de terugweg, wildparkeren, sluipverkeer,... zorgen ervoor dat omwonenden mee in de file staan. Handelszaken zijn moeilijk bereikbaar of ze zien hun parkeerplaatsen ingepikt worden door festivalbezoekers of dagjestoeristen. Buurtbewoners zijn daarom een belangrijke doelgroep bij het opstellen van een mobiliteitsplan voor een evenement of een toeristische attractie. Een belangrijke doelgroep, die helaas vaak over het hoofd gezien wordt.

Aandacht voor de buurtbewoners begint bij de start van het mobiliteitsplan en kan diverse vormen aannemen. Er kunnen specifieke maatregelen voor buurtbewoners toegevoegd worden aan het mobiliteitsplan zoals een parking voorbehouden voor buurtbewoners, doorlaatbewijzen voor omwonenden,... Ook in de communicatie kan aandacht besteed worden aan deze doelgroep. Een bewonersbrief is hier een goed instrument voor, maar ook de website van de gemeente of een buurtkrant zijn goede kanalen. Voor bedrijven en handelaars in de buurt kan bereikbaarheidsinformatie op maat uitgewerkt worden. 

En waarom de buren geen inspraak geven in het mobiliteitsplan? In een vroege fase een bewonersvergadering organiseren, een telefoonnummer of e-mailadres aanbieden waar buren met vragen en opmerkingen terecht kunnen,... Een Facebook- en/of een Twitteraccount kunnen niet alleen de buurtbewoners informeren, het biedt hen ook de kans om input te geven voor het mobiliteitsplan. Klachten over wildparkeren bijvoorbeeld kunnen rechtstreeks gemeld en opgevolgd worden en buurtbewoners worden bondgenoten in het beperken van de overlast. Het sociale draagvlak wordt groter.

Het festivalterrein van Graspop Metal Meeting in Dessel ligt naast een KMO-zone. Door een wildgroei aan doorlaatbewijzen ontstond er de voorbije jaren een onveilige situatie aan de hoofdingang van het festival. Bussen, auto's en zelfs vrachtwagens baanden zich een weg door de vele voetgangers. In 2014 werd de veiligheidsperimeter rond het festivalterrein aanzienlijk uitgebreid. Tegelijk kwam er een strikte controle op de bedeling en het gebruik van de doorlaatbewijzen. Voor de bedrijven in de nabijheid werd een regeling op maat uitgewerkt zodat hun bereikbaarheid niet ingeperkt werd. Op die manier werd het een win-win-situatie voor zowel de festivalbezoekers als de buurt. Werknemers uit de KMO-zone raken vlot op hun werk, bedrijven blijven bereikbaar en de festivalomgeving wordt aangenamer en veiliger.

Aandacht voor omwonenden in het mobiliteitsplan blijft een voortdurende evenwichtsoefening. Een parkeerverbod in een poging om wildparkeren te voorkomen en de overlast te beperken, betekent ook dat de buurtbewoners niet in hun straat kunnen parkeren. Een oplossing op maat is daarom steeds aangewezen.

Wenst u meer informatie? Neem contact op met Scelta Mobility.

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.